+38 (044) 227 09 93
+38 (044) 234 52 42
+38 (063) 526 00 05
+38 (066) 476 00 05
+38 (096) 921 00 05
[email protected]

Мы свяжемся с вами в течении 2х мин
12.08.2019

Чи зменшиться кількість екологічних продуктів в Україні?!

ЮЛІЯ ШАПОВАЛОВА, КЕРІВНИК IP ДЕПАРТАМЕНТУ МЮК "КОДЕКС"

Екологічне паливо, біо-порошки, жувальні гумки без ГМО, органічний мийний засіб для унітазів – Україна ледь не передова країна із виробництва та реалізації екологічних продуктів.

Відповідно Конституції України кожному гарантується право вільного доступу до інформації про якість харчових продуктів і предметів побуту.

02.08.2019 було введено в дію Закон України «Про основні принципи та вимоги до органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції» (надалі – Закон), який забороняє використання будь-яких позначень та написів "органічний", "біодинамічний", "біологічний", "екологічний", "органік" та/або будь-яких однокореневих та/або похідних слів від цих слів з префіксами "біо-", "еко-" тощо будь-якими мовами, якщо вона була отримана не в результаті органічного виробництва.

Згідно із Законом маркування - це інформація про органічну продукцію, у тому числі державний логотип для органічної продукції, нанесена на етикетку, упаковку, тару, контейнер, тощо, або на інші елементи упаковки, що супроводжує таку продукцію або посилається на неї.

Органічна продукція повинна бути сертифікована та маркована державним логотипом. Додатково дозволяється використовувати інші логотипи, запроваджені суб’єктами (операторами), що здійснюють виробництво чи реалізацію органічної продукції.

Забороняється маркування державним логотипом для органічної продукції, що була отримана не в результаті органічного виробництва. Реклама будь-якого неорганічного продукту як органічного, у тому числі використання напису "органічний продукт" у власних назвах та торговельних марках, вважається недобросовісною рекламою.

Обов’язковим елементом маркування органічної продукції є кодовий номер, що розміщується під державним логотипом для органічної продукції та містить:
  • акронім, що ідентифікує державу походження;
  • напис "organic";
  • реєстраційний код органу сертифікації, що здійснив сертифікацію органічного виробництва.

Відповідно до стандартів серії ISO 14020 екологічне маркування поділяють на два основних типи для:
І ТИП- визначення та підтвердження переваг об’єкта маркування щодо його впливів на стан довкілля і здоров’я людини;

ІІ ТИП - позначення певної екологічної характеристики продукції.

Станом на 18.06.2019 в Реєстрі акредитованих органів оцінки відповідності зареєстровано Орган з оцінки відповідності «Центр екологічної сертифікації та маркування» Всеукраїнської громадської організації «Жива планета», в сфері акредитації якої зазначено, окрім іншого, екологічне маркування І типу продуктів харчування, алкогольних напоїв, води та напоїв безалкогольних, тощо. (За даними наданими Національним агентством з акредитації України).

Державний логотип для органічної продукції затверджено Наказом МІНІСТЕРСТВО АГРАРНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПРОДОВОЛЬСТВА УКРАЇНИ № 67 від 22.02.2019 «Про затвердження державного логотипа для органічної продукції» та має наступний вигляд:
ecologo, державний логотип екологічне маркування
 Ст. 40 Закону встановлює відповідальність за порушення вимог законодавства у сфері органічного виробництва. Так , законом передбачено штрафи, які складають: для юридичних осіб 33 384 грн., для фізичних осіб-підприємців – 20 865 грн.

Після прийняття Закону Антимонопольним комітетом було винесено ряд рекомендацій, про припинення дій, що містять ознаки порушення законодавства про захист від недобросовісної конкуренції.

Насамперед, безпідставне розміщення на упаковках, у рекламі щодо органічних властивостей продукції порушує вимоги статті 15-1 Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції» (поширення інформації, що вводить в оману). За порушення цієї статті Антимонопольним комітетом України накладаються і стягуються штрафи в розмірі до 5% від річного доходу від реалізації продукції за останній звітний рік, що передував року, в якому накладається штраф.

 Так, було надано рекомендації щодо припинення використання позначень «ЕКО» таким гігантам як ІНОЗЕМНЕ ПІДПРИЄМСТВО «КОКА-КОЛА БЕВЕРІДЖИЗ УКРАЇНА ЛІМІТЕД», ТОВ «ВОГ РІТЕЙЛ», ТОВ «НВП «ГЕТЬМАН», ТОВ «ХАДО-ТЕХНОЛОГІЯ», ТОВ «УКР ЕКО-ХЛІБ» та іншим.

Натисніть для ознайомлення:


Наприклад, ТОВ «УКР ЕКО-ХЛІБ» має позначення «ЕКО» у власній назві, крім того, «УКР ЕКО-ХЛІБ» - є зареєстрованою торговельною маркою. Однак, Антимонопольний комітет виніс рекомендації щодо припинення використання ТОВ «УКР ЕКО-ХЛІБ» на етикетці відповідної продукції з позначенням «Eко», у тому числі й у власній назві підприємства. Цікаво, що деякі підприємства мали сертифікат, але він був виданий до акредитації відповідного органу, через що також підпали під увагу Комітету.

Отже, після введення в дію Закон України «Про основні принципи та вимоги до органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції»  і малі підприємства, і великі корпорації ризикують отримати чималі штрафи не тільки передбачені даним законом, але й Законом України «Про захист від недобросовісної конкуренції», а тому радимо отримати відповідні сертифікати, якщо дійсно продукція вироблена у екологічний спосіб.