+38 (044) 227 09 93
+38 (044) 234 52 42
+38 (063) 526 00 05
+38 (066) 476 00 05
+38 (096) 921 00 05
[email protected]

Мы свяжемся с вами в течении 2х мин
10.09.2019

Чи буде корупція в антикорупційному суді?

АДВОКАТ, КЕРІВНИК ДЕПАРТАМЕНТУ СУДОВОГО ЗАХИСТУ МЮК "КОДЕКС" ВІКТОРІЯ НОВОХАТЬКО.

05 вересня 2019 року в Україні приступив до виконання своїх обов’язків Вищий антикорупційний суд.

Варто зазначити, що протягом 2014-2016 років в нашій  державі були створені декілька спеціалізованих органів щодо боротьби з корупцією:
  • Національне антикорупційне бюро України
  • Національне агентство з питань запобігання корупції
  • Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів.

У світовому Індексі сприйняття корупції (СРІ) за 2016 рік Україна отримала 29 балів зі 100 можливих, посівши 131 місце зі 176 країн.  За даними Тransparency International саме відсутність дієвої судової системи є суттєвою перепоною на шляху України у протидії корупції.

Конституцією України передбачено, що в Україні відповідно до закону можуть діяти вищі спеціалізовані суди. Закон України "Про судоустрій і статус суддів" закріпив, що в системі судоустрою діють вищі спеціалізовані суди як суди першої та апеляційної інстанцій з розгляду окремих категорій справ. Вищими спеціалізованими судами є Вищий суд з питань інтелектуальної власності та Вищий антикорупційний суд.

Логічним у  послідовності дій щодо боротьби з корупцією є створення Вищого антикорупційного суду (ВАКС), який діє на підставі Закону України «Про Вищий антикорупційний суд». В світовій практиці універсальні паралельні суди були створені і в таких країнах, як Болгарія, Індонезія, Малайзія, Афганістан.

Вищий антикорупційний суд здійснює правосуддя як суд першої та апеляційної інстанцій у кримінальних провадженнях щодо злочинів, віднесених до його юрисдикції, а також шляхом здійснення у випадках та порядку, визначених процесуальним законом, судового контролю за дотриманням прав, свобод та інтересів осіб у таких кримінальних провадженнях.

Цікаво, що апеляційна палата Вищого антикорупційного суду та судові палати Вищого антикорупційного суду для здійснення правосуддя в першій інстанції не можуть розміщуватися в одній будівлі.

Предметною підсудністю ВАКС є не тільки злочини безпосередньо по’вязані з корупцією, але і низка інших злочинів, передбачених статтями 191, 262, 308, 312, 313, 320, 357, 410 у випадку їх вчинення шляхом зловживання службовим становищем.

Для того щоб справа розглядалась ВАКС потрібно не лише кваліфікація злочину за відповідною статтею, але і відповідний суб’єктний склад злочину та розмір предмету злочину, який повинен в п’ятсот і більше разів перевищує розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб (8500 гривень).

Перелік суб’єктів, щодо яких кримінальне справа буде розглядатися ВАКС встановлюється  п.1 ч.5 ст.216 Кримінального процесуального кодексу України та передбачає переважно державних службовців найвищої ланки.  Цікавим також є те, що до цього кола осіб віднесені також керівники суб’єкта великого підприємництва, у статутному капіталі якого частка державної або комунальної власності перевищує 50 відсотків.

 Як бачимо, держава послідовно створює механізми боротьби з корупцією. Але від чого залежить їх ефективність? Чи достатньо створити купу  державних органів щоб подолати корупцію в нашій країні, яка  розповсюджена  як кровоносна система по  живому  організму.
Quis custodiet ipsos custodes? («Кто устережёт самих сторожей?» - лат.)

Відповіді на ці питання з’являться лише з часом та судовою практикою.
Римський  поет казав, що, якщо свідомість людини  розбещена, ніякими зовнішніми перепонами неможливо завадити їй вчинити аморальний вчинок.
Сподіваємось, що разом з численною кількістю органів, які створені для боротьби з корупцією, в нашій країні відбудеться і зміна свідомості всіх громадян щодо  корупційних вчинків.