+38 (044) 227 09 93
+38 (044) 234 52 42
+38 (063) 526 00 05
+38 (066) 476 00 05
+38 (096) 921 00 05
[email protected]

Мы свяжемся с вами в течении 2х мин
14.01.2020

24 години на боротьбу з рейдерством.

ЮРИСТ МЮК "KODEX" РОМАН БОНАЦЬКИЙ

24 грудня 2019 року Прем’єр-міністр України в черговому своєму «звіті» запевнив нас, що відтепер, якщо ви потрапили в ситуацію з рейдерством ви можете подати скаргу до Міністерства Юстиції України, яка буде розглянута, та по ній буде прийнято рішення протягом 24 годин.

Що ж насправді було прийнято Кабінетом Міністрів України, та як такі нововведення будуть діяти на практиці?

Так, 24 грудня було прийнято «новий» порядок розгляду скарг у сфері державної реєстрації, який отримав оновлену назву: «Порядок розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб’єктів державної реєстрації, територіальних органів Міністерства юстиції».

На сьогодні, вказаний порядок ще не набрав чинності, та буде введений в дію з моменту його офіційного опублікування.

Що стосується кричущого тезису «24 години на боротьбу з рейдерством», то в даному випадку Прем’єр-міністр використав широковідомий прийом маркетологів, за яким інформація подається у формі, який викривлює сенс.

Насправді ж, новим порядком встановлюється 24 години на визначення формальних підстав для відмови в розгляді скарги, таких як:

  • оформлення скарги без дотримання вимог;
  • наявність інформації про судове рішення про відмову позивача від позову з такого самого предмета спору, про визнання відповідачем позову або затвердження мирової угоди сторін;
  • наявність інформації про судове провадження у зв’язку із спором між тими самими сторонами, з такого самого предмета і тієї самої підстави;
  • наявність рішення Мін’юсту чи його територіального органу з такого самого питання;
  • здійснення Мін’юстом чи його територіальним органом розгляду скарги з такого самого питання від того самого скаржника;
  • подання скарги особою, яка не має на це повноважень;
  • закінчення встановленого законом строку подачі скарги;
  • розгляд питань, порушених у скарзі, не належить до компетенції Мін’юсту чи його територіального органу.
Одразу слід сказати, що у разі відсутності «формальних підстав» для відмови розгляд скарги буде відбуватися, як і раніше, в місячний строк.

Слід наголосити, що новим порядком передбачається можливість «невідкладного» розгляду скарги у разі наявності очевидних порушень закону в рішеннях, діях або бездіяльності державного реєстратора, суб’єктів державної реєстрації, територіальних органів Мін’юсту.

Однак, новим порядком не визначено скільки годин або днів вкладається в поняття «невідкладно», та що буде вважатися «очевидним порушенням закону», що в свою чергу дозволяє органу оскарження маніпулювати строком розгляду таких скарг.

Таким чином, на сьогодні існує декілька способів оскаржити рішення реєстратора, а саме:

  1. Подати скаргу безпосередньо до Міністерства юстиції;
  2. Надіслати таку скаргу поштою;
  3. Подати скаргу онлайн.
Можливість подавати скарги в режимі «онлайн» через портал державних послуг iGov, з’явилась нещодавно, та дозволила українцям подавати скарги фактично «не знімаючи своїх домашніх капців».

 Після подання скарги та перевірки її оформлення вона передається на розгляд комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації.

У разі підтвердження незаконності реєстраційної дії щодо нерухомості або бізнесу комісія надає свій висновок по цьому питанню, та передає його Міністру Юстиції, який в свою чергу підписує указ про скасування незаконної реєстрації.

Слід наголосити, що нещодавно урядом було запущено Офіс протидії рейдерству, який відкриває гарячу телефонну лінію для людей з питань протидії рейдерству, та в телефонному режимі може надавати консультації потерпілим щодо стратегії захисту прав у разі рейдерського захоплення.

Крім вищезазначеного, урядом планується в майбутньому ввести в обов’язковому порядку використання реєстраторами Google Authentificator, який посилить захист від зламу персонального комп’ютера такого реєстратора, та вчинити незаконну перереєстрацію майна.

За умови використання такого додаткового фактору авторизації реєстратор для проведення будь-якої реєстраційної дії повинен буде скористатися не тільки своїм електронним підписом, а й ввести код зі свого смартфона, що позбавляє шансу зловмисника зламати і комп’ютер, і смартфон одночасно.

Підсумовуючи вищесказане, можна дійти до висновку, що Уряд взяв крейсерський курс на повне подолання рейдерства в Україні, але практичну сторону цих «нововведень» буде видно лише згодом.

Наразі залишається ще багато прогалин, які дозволяють зловмисникам вчиняти незаконні дії в сфері реєстрації майна, та боротьба з ними створенням одного Офісу протидії рейдерству та зменшенням строку розгляду зазначених скарг не може вважатись закінченою.