+38 (044) 227 09 93
+38 (044) 234 52 42
+38 (063) 526 00 05
+38 (066) 476 00 05
+38 (096) 921 00 05
[email protected]

Мы свяжемся с вами в течении 2х мин
10.03.2020

Використання «спеціальних засобів» для перевезення дітей

АНАСТАСІЯ КИЗЛЮК, ЮРИСТ МЮК «KODEX»

Нещодавніми змінами в законодавство з забороняється  перевозити дітей, зріст яких менше 145 см або тих, що не досягли 12-річного віку, - у транспортних засобах, обладнаних ременями безпеки, без використання спеціальних засобів.

Традиційно для українських нормотворців нововведення, які вони впроваджують, викликають чимало запитань, через відсутність конкретики, а штраф за порушення правил перевезення дітей, на противагу є чітко визначеним, й становить 510 гривень за перший випадок такого порушення.

В той час як українці, в яких є необхідність перевозити дітей, не до кінця розуміють що їм робити, продавці дитячих автокрісел потирають руки, очікуючи значного зростання своїх прибутків. Хоч дефініції «спеціальний засіб» яким, відповідно до правил, повинна бути пристебнута дитина в законі немає, однак цілком очевидно, що під таким засобом мається на увазі автокрісло.

Ринок пропонує безліч варіантів автокрісел, які відрізняються не лише за ціною, але й за конструкцією. Законом України «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо встановлення відповідальності за порушення правил перевезення дітей»  від 29.10.2019 року (надалі – Закон), чи будь-яким іншим нормативно-правовим актом не визначено, які автокрісла можна використовувати, а які ні. Тому, перш за все, необхідно звертати увагу на безпечність та надійність автокрісла, а також чи пройшло таке крісло сертифікацію.

В Європі існує 2 діючих стандарти: ЕСЕ R44.04 та i-Size. Автокрісла в основному поділяються на каркасні та безкаркасні, також в категорію «спеціального засобу» можна віднести бустери, які є дещо спрощеним варіантом автокрісла й також використовуються для фіксації дитини. При виборі автокрісла/бустера головними параметрами є вік дитини, її вага, та її зріст. Для зручності  усі крісла поділені на категорії, в залежності від ваги малолітнього пасажира.

Безкаркасні автокрісла не вважаються надійними, оскільки вони погано проходять краш тести. Також вони заборонені в деяких Європейських країнах.

На разі в Україні такої заборони немає, тому, теоретично, їх можна використовувати як спецзасіб, який дозволить пристебнути дитину ременями безпеки.

Каркасні автокрісла відрізняються жорсткою основою, яка забезпечує додатковий  рівень захисту. Вони є більш безпечними та забезпечують якісну фіксацію. Також вони дорожчі ніж безкаркасні.

Бустери не підійдуть дітям до 4-ох років. Але для старших дітей будуть зручними, адже даватимуть свободу рухам.

В будь-якому випадку, всі перелічені вище засоби можуть використовуватися для перевезення дітей, і таке перевезення буде вважатись здійсненим належним чином відповідно до правил дорожнього руху.

Хоч прийняття Закону, через відсутність в українському законодавстві визначення чи окремого переліку спеціальних засобів, за допомогою яких можна пристебнути дитину, викликало легку паніку серед водіїв (особливо водіїв таксі), насправді, панікувати не потрібно. Навіть якщо дитина була пристебнута за допомогою іншого засобу (не автокрісла чи бустера) суд цілком ймовірно зможе скасувати постанову про накладення штрафу, через відсутність конкретики в нормативних актах. Зрештою, судова практика покаже, як вирішуватимуться такі справи.