+38 (044) 227 09 93
+38 (044) 234 52 42
+38 (063) 526 00 05
+38 (066) 476 00 05
+38 (096) 921 00 05
[email protected]

Мы свяжемся с вами в течении 2х мин
20.03.2020

Діяльність бізнесу в умовах корона вірусу (COVID-19). Як уберегти свій бізнес, та які юридичні кроки слід робити?

ЮРИСТ МЮК "KODEX" РОМАН БОНАЦЬКИЙ

Майже всі останні новини пов’язані з епідемією коронавірусу. По всьому світу вводиться карантин, закриваються школи, дитсадки, магазини та торгівельні центри. Проблема набрала світового характеру та призводить до того, що деякі країни намагаються повністю ізолюватися від зовнішнього світу. Вся це посилює паніку людей, та завдає колосальних збитків бізнесу.
 
Ключове питання на сьогодні: Як уберегти свій бізнес, та які юридичні кроки слід робити?

1.  Організація режиму роботи власного персоналу.

Інформування, забезпечення безпеки та підтримання власних працівників - це один із найперших кроків, які слід зробити власникові бізнесу.

Так, ефективне виробництво у великій мірі залежить від настрою та натхнення працівників. Різноманітні негативні фактори здійснюють колосальний вплив на її продуктивність та як наслідок на кінцевий результат. Відсутність зворотного зв’язку між підлеглими та адміністрацією недопустима, та може мати плачевний характер.

Втрата професіонального персоналу в умовах кризового періоду для компаній є недопустимим, а тому власникові такого бізнесу слід запровадити ряд заходів, які покликані зберегти вкрай важливий людський ресурс.

До таких заходів можна віднести:
  • введення гнучкого графіку роботи;
  • запровадження можливості віддаленої праці (наприклад для працівників з дітьми);
  • обмеження відряджень, як міжнародних так і міжміських;
  • введення антибактеріальних та профілактичних заходів;
  • введення посиленого контролю за людьми, які хворіють;
  • постійна співпраця з власним персоналом;
  • відправка частини персоналу у відпустку без збереження заробітної плати.
Звертаємо вашу увагу, що всі впроваджувальні заходи мають бути належним чином оформлені, та документально підкріплені починаючи з банальної «Пам’ятки щодо заходів для запобігання поширенню Коронавірусу» до «Наказу про відміну відрядження» чи «Наказу про перехід на дистанційну працю».

Крім того, умовах світової пандемії бізнесу слід провести аналіз між матеріальними та людськими ресурсами, та дійти балансу між попитом на власний продукт, який значно знижується та власними потужностями.

2.  Комунікація з контрагентами.

На сьогодні безліч компаній сильно залежать від особистих зустрічей для ведення бізнесу, здійснення продажу власної продукції та комунікації з партнерами.В умовах карантину можливість проведення особистих зустрічей  значно знижується, але не дарма в нас є можливість вільного виходу в простори інтернету.

Так, бізнесу, який залежить від особистих зустрічей слід пристосовуватися та на час карантину перелаштовуватися на онлайн зустрічі.

Важливим аспектом є оформлення такого онлайн спілкування, що передбачає встановлення посиленого контролю за вчиненими «онлайн угодами», листуванням з контрагентами та потенційними покупцями, оскільки саме правильно оформлені «онлайн документи» і похитнуть терези на ваш бік у випадку виникнення спору.

Таким чином, можна виокремити декілька порад при комунікації з контрагентами:
  • використовуйте лише офіційні поштові адреси підприємств при листуванні (це правило діє і при електронному листуванні);
  • у випадку неможливості проведення особистих зустрічей спробуйте їх провести за допомогою інтернет сервісів;
  • належним чином оформлюйте всі онлайн документи (листи, угоди та ін.);
  • намагайтесь завчасно попередити вашого контрагента про можливі форс-мажорні обставини та ін.


3.  Документальне засвідчення форс-мажору.

Наразі в Україні, сторона, яка посилається на форс-мажорні обставини, повинна звернутися до торгово-промислової палати, й отримати відповідний документ  для можливості пред‘явлення його контрагенту згідно з умовами договору.

Звертаю Вашу увагу, що 17.03.2020 року було прийнято законопроект, яким доповнено перелік форс-мажорних обставин, словами «карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України».

З моменту набрання чинності вказаного закону бізнесу спрощується порядок посилання на форс-мажорні обставини, які виникли у зв’язку з обмежуючими заходами та унеможливили виконання у відповідних сферах зобов’язань перед контрагентами.

Додатково наголошуємо, про важливість письмового повідомлення власного контрагента перед яким не виконується зобов’язання про наявність у вас Форс-мажорних обставин. Слід письмово повідомляти власного контрагента про настання у вас  Форс-мажорних обставин, шляхом направлення відповідного листа на його офіційну адресу.

У разі наявності у вас форс-мажорних обставин, одразу слід звернутися до торгово-промислової палати, й отримати відповідний документ про засвідчення таких обставин.

Звертаємо вашу увагу, що при визначенні форс-мажорних обставин враховується факт, чи призвела дана обставина до унеможливлення виконання конкретних зобов’язань, на які посилається сторона, що порушує умови договору перед контрагентом.

Додатково рекомендуємо збирати та зберігати всі документальні підтвердження впливу коронавірусу на неможливість виконання вами договірних зобов’язань.

4.  Закріплення коронавірусу в майбутніх договорах.

Судова практика в Україні налічує безліч спорів з приводу звільнення винної сторони від відповідальності (нарахування пені, штрафів та ін.), у зв’язку з форс-мажорними обставинами, а тому їх додаткове закріплення в договорі дозволить максимально себе убезпечити.

Так, ми рекомендуємо передбачати застереження про коронавірус в майбутніх договорах, при цьому зазначати не лише сам COVID-19 а й інші можливі епідемії та пандемії.

До інших важливих застережень, які слід перебачити в договорі можна віднести: порядок підтвердження випадку форс-мажору, порядок повідомлення сторони про настання/припинення форс-мажору, а також можливість дострокового розірвання договору у випадку перевищення граничного строку існування форс-мажору.

5.  Постійний моніторинг інформації та відсутність паніки.

Слід звернути увагу, що головним вашим пріоритетом перед коронавірусом є відсутність паніки при прийнятті управлінських рішень.

Таким чином, радимо спочатку діагностувати проблему, потім виробити безліч варіантів її рішення, вибрати найбільш вигідний варіант та реалізувати його. Не впадайте в паніку, постійно здійснюйте моніторинг інформації, використовуйте отриману інформацію, підходьте до управлінських дій лише з холодною головою, та приймайте лише чіткі та обдумані рішення.