+38 (044) 227 09 93
+38 (044) 234 52 42
+38 (063) 526 00 05
+38 (066) 476 00 05
+38 (096) 921 00 05
[email protected]

Ми зв'яжемося з вами протягом 2х хвилин
16.11.2017

МІНЕКОНОМРОЗВИТКУ ПЛАНУЄ ЛІБЕРАЛІЗУВАТИ ЗАСТОСУВАННЯ СПЕЦСАНКЦІЙ

СКАСУВАННЯ ОДНОГО ІЗ ВИДІВ СПЕЦСАНКЦІЙ, ОБОВ’ЯЗКОВІСТЬ НАПРАВЛЕННЯ ОФІЦІЙНОГО ПОПЕРЕДЖЕННЯ, СКОРОЧЕННЯ СТРОКІВ – ЯК МІНЕКОНОМРОЗВИТКУ ХОЧЕ СТИМУЛЮВАТИ АКТИВНІСТЬ БІЗНЕСУ В УКРАЇНІ.

Міністерством економічного розвитку та торгівлі України розроблений і розміщений на офіційному сайті проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про зовнішньоекономічну діяльність», а саме: пропонується внести зміни до статті 37 цього закону.

Згідно із чинними положеннями статті 37 Закону України «Про зовнішньоекономічну діяльність» (далі – Закон) передбачено механізм застосування спеціальних санкцій, зокрема накладення штрафів, застосування індивідуального режиму ліцензування або тимчасового зупинення зовнішньоекономічної діяльності за порушення цього та/або пов’язаних з ним законів України.

По-перше, міністерством пропонується виключити спеціальну санкцію у вигляді накладення штрафів, яка може бути застосована у випадках несвоєчасного виконання або невиконання суб’єктами зовнішньоекономічної діяльності та іноземними суб’єктами господарської діяльності своїх обов’язків згідно з цим або пов’язаних з ним законів України.

По-друге, законопроектом чітко розмежовується компетенція державних органів щодо ініціювання спецсанкцій. Так, індивідуальний режим ліцензування зовнішньоекономічної діяльності застосовується Мінекономрозвитку за поданням органів доходів і зборів або правоохоронних органів, а тимчасове зупинення зовнішньоекономічної діяльності – Мінекономрозвитку за поданням Служби безпеки України.

Також планується конкретизувати підстави застосування спеціальних санкцій. Спеціальна санкція у вигляді індивідуального режиму ліцензування зовнішньоекономічної діяльності застосовуватиметься до суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності та/або іноземних суб’єктів господарської діяльності за умови документального підтвердження факту порушення ними цього Закону та/або пов’язаних з ним законів України. Спеціальна санкція у вигляді тимчасового зупинення зовнішньоекономічної діяльності – за дії, які можуть зашкодити інтересам національної економічної безпеки, а саме: за проведення суб’єктами зовнішньоекономічної діяльності України та/або іноземними суб’єктами господарської діяльності:

- прямо чи опосередковано зовнішньоекономічних операцій на території України поза банківською системою України та/або митним контролем органів доходів і зборів України;

- або дій, наслідком яких є фінансування незаконних збройних формувань;

- або проведення інших дій, визначених координаційним органом з питань національної безпеки і оборони при Президентові України як посягання на національні інтереси, національну безпеку, суверенітет і територіальну цілісність України.

Законопроектом передбачається виключити можливість продовження дії тимчасового зупинення зовнішньоекономічної діяльності.

Не менш важливою пропозицією є зменшення строку, протягом якого можуть бути застосовані спеціальні санкції. Пропонується зменшити такий строк для обох спецсанкцій з 3 років з дня виявлення порушення законодавства до 1.

Більш того, у законопроекті чітко передбачається, що спеціальна санкція не буде застосовуватися за порушення законодавчо встановлених строків розрахунків на суму, що не перевищує 10 тисяч євро..

Що стосується застосування індивідуального режиму ліцензування, то у законопроекті пропонується не застосовувати таку спеціальну санкцію одразу після надходження до Мінекономрозвитку України подань, а в обов’язковому порядку направляти офіційне попередження з пропозицією надати протягом 45 днів матеріали, які свідчать про:

і) про усунення правопорушення;

іі) або про відсутність порушення законодавства;

ііі) або в разі, коли порушення строків розрахунків за зовнішньоекономічними операціями не перевищує суму, еквівалентну 10 тисячам євро;

іv) або в разі надання достатніх доказів неможливості (безперспективності) застосування практичних заходів, що гарантують виконання цього Закону, перелік яких визначається центральним органом виконавчої влади з питань економічної політики.

Також пропонується скоротити термін розгляду Мінеконорозвитку клопотань про тимчасове зупинення дії або скасування спеціальної санкції з 30 календарних днів до 15 робочих днів.

Розроблений Мінекономрозвитку законопроект за умови його прийняття Верховною Радою України значно полегшить життя суб’єктам зовнішньоекономічної діяльності.

Так, питання застосування штрафів до суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності за конкретні правопорушення вже врегульовано на законодавчому рівні, а тому потенційна можливість застосування штрафів згідно із статтею 37 Закону без конкретизації підстав та сум штрафів має бути виключена.

Розмежування компетенції державних органів щодо ініціювання спецсанкцій зменшить поле корупційної складової для посадових осіб, які цілеспрямовано намагаються застосувати спеціальні санкції щодо конкретних підприємств з метою рейдерства або отримання неправомірної вигоди за скасування таких спецсанкцій.

Таким чином, на сьогодні норми регулювання зовнішньоекономічної діяльності, передбачені статтею 37 Закону України «Про зовнішньоекономічну діяльність» мають надмірний обмежувальний вплив на торгівлю та не містять стимулюючого ефекту. З метою стимулювання бізнес-активності в Україні прийняття описаних змін є доцільним.

Для отримання юридичної консультації, звертайтесь за тел.:

+380 (44) 227 09 93